TYÖHYVINVOINNIN PALVELUT
Työhyvinvoinnin tekevät työnantajat ja työntekijät yhdessä. Se on kokonaisuus, jonka muodostavat työ ja sen mielekkyys, terveys, turvallisuus ja hyvinvointi. Silloin työ vastaa omaa osaamista ja on hyvin johdettua. Työhyvinvointi ei kuitenkaan vaikuta vain työntekijän fiilikseen ja kokemukseen työpaikalla, vaan sillä on merkittävä ja oleellinen vaikutus myös yrityksen tuottavuuteen, voittoon ja asiakastyytyväisyyteen. Työelämän laatu on tuotantotekijä! Hyvinvoiva työyhteisö = hyvinvoiva ja tuottava yritys.
Pohditko kenties näitä kysymyksiä:
Mitä se työhyvinvointi tarkoittaa minun yrityksessäni? Pitäisikö sille nyt tehdä jotain ja jos niin mitä? Mistä minä tiedän että miten meillä voidaan? Pitäisikö tietää? Kauheastihan me tehdään kaikkea, eikö se riitä? Maksetaanko me jostain turhasta? Miten minun aikani muka riittäisi vielä senkin hoitamiseen?!
Työhyvinvointi vaatii järjestelmällistä suunnittelua, johtamista, toteutusta ja seurantaa, eivätkä omat resurssit aina tähän riitä. Tunnin tai parin sparrailu kanssani saattaa olla hyvä ensiapu jolla pääset kartalle siitä, missä olette nyt työhyvinvoinnin suhteen. Jatkon suhteen pystyn auttamaan monin eri tavoin, tässä muutama esimerkki työhyvinvointipalveluistani (kaikki ovat räätälöitävissä juuri teidän yrityksellenne sopivaksi kokonaisuudeksi):
Työhyvinvoinnin suunnittelu:
Perustan luominen: Nykytilan kartoitus, työhyvinvointitoiminnan määrittely, tavoitteiden asettaminen, työhyvinvointisuunnitelman laatiminen, seurannan ja mittareiden rakentaminen.
Työkalupakki lähiesimiehille: Työhyvinvoinnin perusta kuntoon, niin että kaikki esimiehet ymmärtävät työhyvinvoinnin ja omat velvollisuutensa samalla tavalla, esimiehen roolin ja velvollisuudet työhyvinvoinnin johtajana jne.
Henkilöstön tukeminen: Vuorovaikutuksen parantaminen, erilaisuuden ja erilaisten toimintatapojen ymmärtäminen, työyhteisön pelisääntöjen sopiminen, johdon ja henkilöstön vuoropuhelun parantaminen.
Työhyvinvointikyselyt ja mittaukset:
Tutkimusten ja mittausten suhteen pitäisi aina pitää mielessä se, että ne ovat seuranta-, hallinta- ja kehittämisvälineitä. Sama koskee työhyvinvointimittauksia, eli ennen mittausta kannattaa pysähtyä miettimään sitä, mitä kyselyn tuottamalla tiedolla tehdään, ja miksi koko kysely ylipäätään tehdään. Muita tärkeitä kysymyksiä ovat mm. se, että mittaako kysely vain työhyvinvoinnin kokemuksia, vaiko myös siihen vaikuttavia tekijöitä, ja mihin asioihin kyselyssä on tarve kohdistaa huomiota. Sitä saa mitä mittaa!
Työhyvinvointipäällikkö vuokrapalveluna yritykseesi määräajaksi:
Tunnetko tarvitsevasi työhyvinvoinnin asiantuntijan apua, mutta et pysty palkkaamaan kokoaikaista henkilöä yritykseesi, ja HR on jo täystyöllistetty? Ei hätää, voit vuokrata minut yritykseesi työhyvinvointipäälliköksi tai -asiantuntijaksi, niin pitkäksi aikaa kuin tarvitset, niin moneksi päiväksi kuin tarvitset.
Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi
- isot muutokset tai kehitysprojektit, joissa tarvitaan työhyvinvoinnin erityisosaamista
- työhyvinvoinnin strategian rakentaminen, seurannan ja mittausten järjestelmällinen aloittaminen jne.
- alkuvaiheessa esimiesten tukeminen ja coachaaminen työhyvinvointivastuun kirkastamisessa
- työkykyyn ja työhyvinvointiin liittyvien valmennusten ja työpajojen järjestäminen.
Työyhteisövalmennukset:
Kanssamatkaaja tarjoaa työyhteisöjen kehittämiseen monipuolisia palveluita vuorovaikutuksen, tiimityön ja esimiestyön parantamiseen. Tuen työyhteisöjä ja esimiehiä myös muutoksissa ja silloin, kun tuttu ja turvallinen työpaikka ei enää olekaan itsestäänselvyys, ja muutos saattaa ravistaa perustan sekaisin koko elämältä. Autan työntekijöitä tilanteen kohtaamisessa, omien vahvuuksien ja osaamisen tunnistamisessa, tavoitteiden asetannassa ja muutoksen mahdollisuuksien tunnistamisessa.
Apunani valmennuksissa on myös Narrative Big Five henkilö- ja tiimiprofilointityökalu. Se on erinomainen työkalu mm. tiimityön ja johtoryhmätyön kehittämisessä, työyhteisön ongelmien ratkaisemissa ja rekrytoinneissa.
Muita valmennusten aiheita voivat olla esim. omien vahvuuksien hyödyntäminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, miten tavoitteet kannattaa asettaa ja miten ne saavutetaan. Valmennuksissa voidaan hakea lisää vahvuutta haastaviin tilanteisiin ja esiintymiseen, tai oppia tunnistamaan meillä kaikilla olevia haittaavia uskomuksia, jotka liittyvät omaan itseen, työrooliin ja yhteistyöhön muiden kanssa.
Kaikki valmennukset ovat yrityskohtaisesti räätälöitäviä paketteja, ja voivat sisältää sekä yksilö- että ryhmävalmennusta.